fbpx
Стилі лідерства та управління

Шість найпоширеніших стилів лідерства та їх особливості

Стиль лідерства – це спосіб застосування своєї влади для того, щоб вести інших людей за собою. Вибір найбільш відповідної моделі залежить від функцій, покладених на лідера, його послідовників і ситуації в цілому.

В статті ми розглянемо 7 різних стилів лідерства, по відношенню до управління організаціями і людьми. Не всі з них універсальні, але, прочитавши про них, ви зможете краще зрозуміти, в чому їх особливості.

1. Авторитарний стиль лідерства

Авторитарний стиль лідерства – це концентрація практично усієї влади в руках начальника. У цьому випадку саме лідер несе всю відповідальність і має необмежену владу.

При цьому стилі управління керівники приймають рішення самостійно, не консультуючись з підлеглими. Робочий процес має низький рівень гнучкості, часом вона взагалі відсутня.

В цьому випадку принципи управління, я процедури і політика компанії є лише доповненням до думки авторитарного лідера. За статистикою, є дуже мало ситуацій, при яких люди добровільно підтримували б подібну модель.

Варто зауважити, що авторитарний стиль лідерства може «задушити» ваших підлеглих, але може бути і корисний в умовах кризи, коли важливі рішення повинні прийматися без зволікання.

2. Демократичний стиль лідерства

На відміну від авторитарного стилю, демократичний заснований на вкладі підлеглих у загальну справу. Керівник, що дотримується ідей демократії, несе остаточну відповідальність, але він часто делегує повноваження іншим людям, які визначають напрямок діяльності в робочих проектах.

Відмінною рисою цього стилю лідерства є те, що спілкування між працівниками різного рівня добре налагоджено. Що стосується статистики, демократичне лідерство є одним з найбільш бажаних стилів керівництва, адже воно включає в себе такі риси як: справедливість, компетентність, креативність, сміливість, інтелектуальність і чесність.

Джордж Вашингтон був лідером, який славився своєю демократичністю. Найкраще демократичний стиль управління застосовується в медичних і високотехнологічних галузях, адже саме в них співпраця між працівниками просто необхідна.

3. Командне лідерство

Командне лідерство передбачає, що саме команда визначає, яким буде майбутнє компанії, куди вона буде рухатися, і які позиції буде відстоювати. Це бачення спільного майбутнього надихає і дає мету. Однак, командна робота не завжди передбачає довірчі відносини і тісне співробітництво між людьми.

Найскладніший аспект такого стилю управління полягає в тому, що воно не завжди приводить до успіху. Згідно Harvard Business Review, робота команди може потерпіти невдачу через погані лідерські якості учасників, а також через деякі інші складнощі.

Наприклад, згідно з дослідженнями, льотний екіпаж авіакомпаній був би набагато ефективнішим, якби команда залишалася незмінною від польоту до польоту.

4. Наставництво

Подібно тренеру спортивної команди, наставник (коуч) зосереджений на виявленні та поліпшенні індивідуальних сильних сторін кожного члена своєї команди. Лідери такого типу також зосереджені на стратегіях, які дозволять їхній команді краще працювати разом. Цей стиль управління сильно нагадує демократичний, але все ж в ньому більший акцент робиться на зростання і успіхи окремих людей.

Замість того, щоб змушувати всіх працівників працювати над одними і тими ж цілями, коуч намагається створити команду, в якій кожна людина володіє досвідом або набором навиків у певній галузі. Такий керівник в довгостроковій перспективі спирається на створення сильної команди, яка буде добре взаємодіяти один з одним і використовувати унікальні навички для ефективного вирішення завдань.

5. Бюрократичний стиль управління

Керівник, який дотримується цього стилю управління, все робить за правилами. При цьому він може прислухатися і враховувати думку співробітників – на відміну від авторитарного стилю. Однак, якщо ідеї співробітника суперечать політиці компанії або минулому досвіду, то керівник не буде їх враховувати.

Найчастіше такі керівники зустрічаються у великих і старих компаніях, або компаніях з усталеними традиціями. У цих компаніях, якщо співробітник пропонує сильну стратегію, яка здається новою або нетрадиційною, керівники швидше за все відкине її. Такий опір може бути пов’язаний з тим, що компанія вже успішно працює в поточному режимі, і спроба зробити щось нове може привести до втрати часу і ресурсів, якщо вона виявиться невдалою.

При бюрократичному стилі управління співробітники відчувають себе не так обмежена, як при автократичній моделі, але все ще відчувається брак свободи щодо того, що ти можеш зробити на своїй позиції. Це призводить до того, що інноваційні процеси загальмовуються, що не підходить компаніям, які переслідують амбітні цілі або хочуть стрімко зростати.

6. Харизматичний стиль лідерства

При такому стилі управління керівник проявляє силу свого характеру. Харизма – це не тільки певна поведінка. Насправді це поняття включає в себе просування системи цінностей і роботу над переконанням своїх послідовників.

Тому харизматичний керівник – це не просто популіст, який впливає на ставлення до конкретних об’єктів. Такі керівники трансформують все бачення в цілому, що допомагає структурувати взаємини в колективі.

Ці лідери, як правило, є сильними особистостями і приваблюють величезну кількість послідовників. Як приклад можна згадати Барака Обаму.

Дорога редакція
Трансформуємо каву і натхнення в тексти, і віримо в те, що все буде добре.
Цікаве по темі:
Добавить комментарий

Pin It on Pinterest